Bedrijfstrainingen

Uw praktijk optimaliseren met een bedrijfstraining op maat!

Tegenwoordig is het steeds belangrijker om een goede communicatie te hebben met de patiënt en met het team waarmee je samenwerkt. Je kunt daarvoor als tandarts, mondhygiënist en assistent een training communicatie volgen, echter deze training pakt vaak maar 1 onderwerp aan.  Je zou ook een complete training kunnen volgen die je meer leert over:

  • jezelf,
  • de communicatie met de patiënt verbetert en makkelijker maakt,
  • de communicatie met de teamleden optimaliseert,
  • de samenwerking met elkaar verbetert en
  • de praktijkomzet verbetert.

Kortom 1 training die direct alles aanpakt en een langdurig effect heeft binnen de praktijk. Assistentematch, specialist in werving en selectie en al 20 jaar werkzaam in de tandheelkunde, heeft samen met Smit trainingen, bedrijfstrainingen op maat, deze training speciaal voor de tandheelkunde ontwikkeld.

De training combineren we met DISC: een model om iemands voorkeursstijlen in kaart te brengen, zodat onze training een goed en langdurig effect heeft binnen de praktijk. Wat levert deze training de praktijk op:

- Betere communicatie met de patiënt - Betere communicatie en samenwerking binnen het team - Begrip voor elkaar - Minder verloop van personeel - Meer omzet en minder kosten in de praktijk (denk aan minder werving&selectie kosten, advertenties, minder ziekteverzuim,  maar ook betere samenwerking met elkaar, meer patiënten door betere communicatie en klantvriendelijkheid)

Wat is DISC?

De theorie rondom Disc is al in 1931 door William Moulton Marstons ontdekt en uitgewerkt en wordt inmiddels al ruim 30 jaar succesvol ingezet binnen het bedrijfsleven.

Het DISC model brengt iemands voorkeursstijlen in kaart. DISC vergroot de kennis van gedrag, helpt communicatie te verbeteren, conflicten op te lossen en te vermijden, vergroot individuele effectiviteit binnen organisaties en stimuleert het benutten van talenten.
DISC kent vele toepassingsmogelijkheden en resulteert in alle gevallen tot betere resultaten van personen én teams.

Menselijk gedrag is niet zwart-wit, daarom bestaat een DISC profiel uit een combinatie van deze vier dimensies. Elk DISC profiel is uniek en ieder persoon heeft een eigen kleurenpalet met andere intensiteiten.
Vaak heeft een persoon 1 of een combinatie van deze voorkeursstijlen.

DISC meet:

- Hoe je omgaat met problemen en uitdagingen
- Hoe je anderen beweegt en overhaalt tot jouw standpunt
- Hoe je omgaat met veranderingen in je omgeving
- Hoe je omgaat met regels, details en procedures


Wat betekent dit voor u in de praktijk?


Communicatie met cliënt:

Laten we als voorbeeld eens kijken naar een cliënt met voorkeursstijl C, deze persoon is over het algemeen iemand die wat afstandelijk is, introvert, uiterlijk emotieloos en iemand die erg graag feiten wil horen. Deze persoon vindt het dan ook belangrijk dat hij precies te horen krijgt welke stappen je gaat nemen en waarom. Deze persoon wil feiten horen, liefst met cijfers (slagingsperscentages van de behandeling).

De C cliënt moet je dan ook op een andere manier geruststellen dan een client met voorkeursstijl D.
De persoon met voorkeursstijl D is extravert, zal meer praten (zeker als er zenuwen bij komen), is ongeduldig (wil vooral snel geholpen worden), wil liever geen uitgebreide informatie ontvangen, maar kort en bondig horen wat hij kan verwachten.

Je leert tijdens de training wat jouw voorkeurstijl is, maar je leert tevens ook de voorkeurstijl van een ander makkelijk te herkennen. Op die manier kun je optimaal communiceren met de cliënt.


Communicatie met het team:

Naast de omgang met cliënten is het uiteraard ook erg belangrijk om een goede omgang en communicatie te hebben met collega’s.
In tandartspraktijken werk je als collega’s erg close met elkaar en is een goede klik erg belangrijk. Als tandarts en assistent werk je de hele dag op een klein aantal vierkante meters. Tandarts en assistent moeten om die reden goed bij elkaar passen om samen een goed functionerend team te vormen.

Maar ook de omgang met andere collega’s is belangrijk voor een goede praktijkvoering. Een praktijk waar een goede communicatie is en waar iedereen zijn/haar talenten kan benutten.

Om een goede match te maken tussen tandarts en assistent en om een goede bedrijfsvoering te hanteren is DISC de perfecte methode. Het is makkelijk inpasbaar, eenvoudig uitgelegd en samen met de 1-daagse training direct in de praktijk uitvoerbaar.


Hoe is de training opgebouwd?

De training bestaat uit 2 delen:

- Het maken van een DISC persoonlijkheidsprofiel
- Een 1-of 2-daagse training

Alle medewerkers beginnen met het invullen van een online DISC-model. Dit model krijgen ze vervolgens via email opgestuurd en kunnen ze altijd gebruiken.

De praktijkhouder kan dit tevens altijd inzetten bij het zoeken van nieuw personeel.

Tijdens de 1-daagse training die daarop volgt gaan de medewerkers werken aan de volgende leerdoelen:


– Ze krijgen kennis van het DISC-model en krijgen inzicht in hun communicatiestijlen
– Ze krijgen tools voor een open en soepele communicatie met cliënten en collega’s
– Ze leren conflicten te voorkomen en op te lossen op een constructieve manier
– Het verbeteren onderling begrip in relaties met cliënten en collega’s
– Het versterken samenwerking in teamverband met collega’s
– Het vergroten zelfvertrouwen en assertiviteit
– Ze weten hoe zij iemand het beste kunnen benaderen voor betere resultaten, zowel met cliënten als onderling.

De 1-daagse training kan zowel in uw praktijk plaatsvinden, dan wel op een externe locatie inclusief lunch.


Er is ook een mogelijkheid voor een 2-daagse trainingsprogramma:

Om nog meer inzichten te krijgen en nog beter met elkaar te kunnen samenwerken is het goed om ook in de praktijk de geleerde doelen te gaan oefenen.

Het 2-daagse programma is dan vooral ook gericht op teams die problemen ondervinden in de samenwerking en die daar mee aan de slag willen. Met 1 dag kom je al heel ver, met 2 dagen los je problemen op.

Voor deze 2-daagse training bieden wij een uniek concept aan, namelijk DISC in samenwerking met paardencoaching.


Waarom met paarden?

Paarden zijn bijzondere coaches. Zonder er een oordeel aan te verbinden, laten ze duidelijk zien wat zij voelen bij jouw gedrag en houding. De reden dat ze dit doen, is om te kijken of jij ‘in de kudde past’. Dat ben je alleen als je gevoel overeen komt met hoe je je gedraagt. Als dit klopt, ben je authentiek, is het duidelijk wat de kudde aan je heeft en ben je aanwinst voor de kudde. Deze pure, directe manier van feedback geven, het spiegelen van jouw gedrag zonder dubbele agenda, maakt dat we deze makkelijker accepteren.

Wat levert de 2-daagse training met paarden je extra op?

• Doordat je hebt ervaren wat jouw nieuwe inzichten zijn wat betreft je voorkeursstijl, kun je deze direct toepassen in je dagelijks leven en in de praktijk.

• De gedragsstijlen uit DISC worden letterlijk praktisch en duidelijk met behulp van paardencoaching.

• Als team ga je samen met het paard en de kennis die je hebt opgedaan uit de DISC direct praktijk gerichte oplossing zoeken voor situaties waar je in de praktijk tegenaanloopt.

Hoe zit een 2-daagse training met paarden en DISC eruit?


De eerste dag hebben gekeken naar de voorkeursstijlen van iedereen d.m.v. DISC.

De tweede dag gaan we met praktische oefeningen deze voorkeursstijlen helder krijgen.
In de bak worden verschillende materialen neergelegd om een parcours te bouwen. Dit parcours bestaat uit een start en een finish met daar tussenin enkele “hindernissen” die overwonnen moeten worden. Hindernissen bestaan vaak uit balken waar het team met het paard tussendoor moet lopen.

Die hindernissen staan altijd gelijk aan de situaties die in de praktijk voorkomen.

Zodra het team met het paard door de bak gaan lopen zal het paard gaan reageren op de energie die er is tussen de teamleden.
Zo zou het kunnen voorkomen dat het team de hindernis wil nemen en het paard weigert door te lopen. Wat zegt dit over jullie samenwerking? Hoe gaan jullie in de praktijk om met problemen die op jullie pad komen? Hoe communiceren jullie? Wie doet wat?

Deze vraagstukken worden direct besproken. Doordat hier iets opengebroken wordt zie je direct de energie veranderen. Er ontstaat begrip, mensen gaan met elkaar in gesprek, soms komen er emoties los. Zodra dit is opgelost is dit direct voelbaar voor het paard en zal het paard weer meelopen met het team.

Deze 2-daagse training haalt het maximale uit de verschillende leerstijlen van de mens: visueel, auditief en kinesthetisch.

Heeft u interesse in deze training of wilt u meer weten?


Wij komen graag bij u langs op de praktijk om de mogelijkheden met u te bespreken.

Neem u voor meer informatie of het maken van een afspraak contact op met:

Debby Smit
Assistentematch
Tel. 06-16436729

Email:
debby@assistentematch.nl

 

Mijn vacatures
© Assistentematch 2018  |  Sitemap  |  Vacature Plaatsen  |  Algemene Voorwaarden  |  Netwerk  |  Privacy Statement

Otys Recruiting Technology PXL Communicatie
Assistentematch gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?